הכל על זהב – It's all about gold

מה זה בעצם זהב?

 

10 עובדות שלא ידעתן על זהב

זהב היא מתכת אצילית אשר אינה נוטה להיקשר ליסודות אחרים בטבע ולכן מופיעה בצורה הקרובה ביותר לטהורה ונראית נוצצת ומבריקה כמעט בכל תנאי.

  1. שימוש בזהב נעשה כבר בימי קדם. מדובר באחת המתכות הראשונות בהן עשה האדם שימוש.
  1. זהב נחשב במשך תקופה ארוכה כאחת המתכות היקרות ביותר. כיום הזהב משתייך לקבוצת המתכות היקרות יחד עם מתכות כמו: כסף, נחושת ופלטינה. אולם, הזהב נחשב לאצילי שביניהן.
  1. לזהב תשלובת של תכונות נדירות כמו ברק ורכות יחסית ההופכת אותו נוח לעיבוד. תכונות אלה הפכו אותו לסמל לעושר, אצולה, מלוכה ומעמד חברתי.
  1. בשל נדירותו, עמידותו והיכולת הקלה לזיהויו באמצעות צבעו, משקלו ורקיעותו, הזהב הוא סחורה בה בחרו סוחרים לאורך ההיסטוריה להשתמש כיחידת החישוב הכלכלית הבסיסית.
  1. עוד בתקופת התנ"ך הזהב שימש כמטבע, כלומר- כאמצעי תשלום. ניתן לראות שעד היום הזהב עדיין נמדד כמטבע וערכו עולה עם השנים.
  1. בתכשיטים ובסגסוגות, ריכוז הזהב נמדד בקראט.

קראט של זהב מבטא את אחוז הזהב הטהור בתוך הסגסוגת.

הזהב הטהור נקרא זהב 24 קראט והוא מכיל 100% זהב ללא תערובות. היות והזהב הטהור הוא רך, מטבעו, על מנת לעצב תכשיט נדרש להוסיף לו מתכות אחרות.

  1. זהב 14 קראט הם 58.5% זהב טהור והשאר תערובת של מתכות אחרות המורכבת מכסף, נחושת אדומה אבץ ופלדיום. על ידי שינוי בכמות המתכות המעורבות בזהב נוצרים הצבעים השונים של הזהב. צהוב, לבן או ורוד.
  1. עפ"י הוראות וחוקי התקנים הישראלים, כל תכשיט העשוי זהב ומשקלו עולה על 0.5 גרם יימסר לבדיקת אימות הזהב ע"י מכון התקנים הישראלי. מרגע שאומת כי התכשיט עשוי זהב, יוטבע התכשיט בחותמת מכון התקנים הישראלי ובסמל הזהב שאומת. הסמל שמסמל זהב 14 קראט הינו נבל בצירוף הספרות 585, שמסמלות את אחוז הזהב הטהור בסגסוגת.