אומנות ועיצוב כדרך חיים- חיבור לעבר

יפו, עיר עם היסטוריה, המתפרשת על פני אלפי שנים, שימשה כעיר נמל מרכזית, משלבת בין ישן לחדש, מהווה בית לשלושת הדתות, מפעימה את ההיסטוריה שבה, ומבטאת אותה בין הסמטאות העתיקות, האבנים הבלתי מסותתות, ופריטי אומנות, שממחישים יותר מכל את האגדות ואת מורשת הים. כיצד כל אלו יבואו לידי ביטוי בעיצוב ואומנות? באמצעות החומר, הטקסטורה והאופי של תכשיטים בעבודת יד.

מקור ההשראה: ההיסטוריה 

ההיסטוריה של יפו עוברת כחוט השני בהיסטוריה של ארץ ישראל הקדומה, החל ממסעות הצלב הראשון, השני והשלישי, העת העתיקה, אשר בה שימשה יפו כעיר הלניסטית, תקופת החשמונאים, בה יפו שימשה כמקום משכנם של אלכסנדר ינאי ושלומציון המלכה. התקופה הרומית עם יוסף בן מתתיהו, אשר הותירה את שרידי הלגיונות, שלחמו פה, מסעות הצלב בתקופה הביזנטית והצלבנית, יפו שימשה אז בית ומשכן לסוחרים זרים, וכן התקופה העות'מנית, שהביאה את האסלאם.

אומנות בת זמננו ביפו מתבטאת בעיצוב תכשיטים בעבודת יד, שלוכדים את זיכרונות העבר, ומביאים אותם בצורה של חומר אל ההווה. תכשיטים אלו יותר מכל יבטאו את הגולמיות של יפו, יתכתבו עם שרשראות האוניות, העוגנים, השחפים הצובאים על מזחיה, החלודה, שפשטה בין בנייניה, מצליחים ללכוד את ניחוחו המלוח של הים, בין רצועות עור, ששומרות על צבען.

השילוב של רצועות עור עם מתכות כסף, פליז, בעיצובים שונים, מצליח ליצור תכשיט במראה שנע בין הגדרה "תעשייתית" לאומנותית" על זמנית. צמידים עם תבליטים, כמעט מציאותיים, שמצליחים לשבור את מוסכמות הזמן והנורמה הציבורית, ונותרים לא רק כקישוט, אלא כפריטים יחידתיים באוספים משפחתיים בעלי ערך.

דוגמאות לתכשיטים, אשר משמרים את עקרונותיה של יפו   

תכשיטים, אשר משמרים את ההיסטוריה של יפו, ומצליחים לשזור אותה אל עבר ההווה, מאופיינים בעבודת צורפות ייחודית, שמגלמת מוטיבים של העמים, שנהגו לשבת ביפו ועדיין יושבים כאן. מגן דוד, בעלי כנף, זוחלים, חמסות, טבעות מחוררות, חותם דיוניסוס, יונת שלום, חבלים, תבליטים של מטבעות, כדים, פאלוס, אפולו ועוד.
כל תכשיט נעשה במלאכה אישית, יצירה יחידנית, בפני עצמה ומגלם את הרעיון השלם מאחוריו.

היופי הוא בעני המתבונן

רבים, שיאחזו בתכשיטים, המגלמים את עומקה ההיסטורי של יפו, יחוו רגשות אמביוולנטיים, שכן מצד אחד, מדובר בתכשיטים איכותיים מאוד, מחומרים, שמשביח הזמן, ומנגד חלקם אוונגרדיים, שוברי מוסכמות, ואינם נכנעים לתכתיבי האפנה. מכאן גם מגיע כוחם, הם שונים בנוף, הם שומרים על נוחות מרבית לצד עיצוב לא מתנצל, עיצוב אשר מצליח להמחיש את הרעיון לעומקו, ויוצר ממד חדש של אסתטיקה.

לסיכום, תכשיטים בעבודת יד לעולם יהיו פרי יצירת יד חופשית, ברוב רובם מדובר בייצור יחידני של יחידות בודדות מכל דגם. ניתן למצוא יצירות עדינות ומפעימות, אשר לבטח ישדרגו כל הופעה, ויהפכו ללב שלה, לצד יצירות גולמיות, שממחישות יותר מכל את יפו.